2016-04-19

Költség, ráfordítás és kiadás a könyvelésben

Mivel a költség, a ráfordítás és a kiadás gyakran csak homályos különbséget jelent a cégvezető fejében, nézzük meg, az online könyvelés hogyan definiálja ezeket a fogalmakat. A költség az az összeg, amivel a könyvelő számolni tud az adott gazdasági év teljesítményének megítélésekor. Az üzletmenetben a vonatkozó évben felmerült munkabér és tárgyiasult költségek pénzben kifejezett értéke. A kifizetések közül a költség csak azokat tartalmazza, amik kifejezetten a termelés érdekében merültek fel. Például míg egy irodaszer beszerzése költség, addig egy viszontértékesített szolgáltatás általunk fizetett ára már nem, mert az nem közvetlenül a termelés érdekében merül fel. Ellenpárja a szállítónál az árbevétel, az a pénzösszeg, ami a másik oldalon haszonszerzés céljából jelentkezett. A ráfordítás egy bővebb fogalom, mint a költség, mert tartalmazza azokat a ráfordításokat is, melyek nem minősülnek költségnek. A könyvelő a ráfordításokat egy teljesen külön számlaosztályban kezeli, mint a költségeket, de a vállalkozó szemében ezek nagyon hasonlóak. A költség így része a ráfordításnak, de egy érdekes összefüggés az, hogy a költség előbb-utóbb ráfordítássá válik. Mégpedig akkor, amikor a terméket vagy szolgáltatást értékesítik. Mi a kiadás? Ezt a legegyszerűbb megértenie egy vállalkozónak. Kiadás az, amitől kevesebb pénze marad. Nézzünk erre egy példát. A tatai székhelyű vállalkozó Tatabánya egyik boltjában megrendel egy terméket, amire előleget fizet. Nem biztos, hogy a terméket meg is fogja kapni, ezért ez a művelet nem minősül sem költségnek, sem ráfordításnak. De az biztos, hogy kevesebb pénze maradt a tatai vállalkozónak, ezért ez egy valós kiadás Tata felé, és egy valós pénzbevétel Tatabánya felé, és a könyvelésben is így szerepel.

car wash